Árnika

Az árnika (Árnika Montana) a fészkesek (Asteraceae vagy Compositae) növénycsalád Arnica nemzetségébe tartozik. Levelei hosszúkás-lándzsásak, többnyire tompák, ülők, épélűek vagy kissé fogazottak, bibéje felfelé megvastagodik, és kúp alakú csúccsal végződik. Többnyári szára 0,3–0,6 méter magas 1–5 fészkű, alsóbb levele hosszas fordított tojásdad és rózsásan csoportosul, a szár középtáján átellenesen. Fészke mirigyes puhaszőrű, virága narancsszínű.

Rendszertani neve (Arnica montana) is elárulja, hogy Európa magasabb hegyvidékeinek növénye. Nemcsak Európában, hanem Szibériában, Ázsiában és Észak-Amerikában is honos. A hegyvidékek régóta ismert, ma már védett gyógynövénye. Hazánkban ritka és védett fűszer-, és gyógynövény.

Virágzat, rizóma gyökérrel.

Gyulladáscsökkentő, sebgyógyulást elősegítő, fájdalomcsillapító.

Helenalin, sesquiterpén lactonok 0.2-0.8%, tiglicid és karboxyl savak, pyrrolizidin alkaloidok (tussilagin), kávésav származékok, cumarinok, kolin, betain és trimetilamin, boigén aminok

Külsőleg sérülések, fájdalmas duzzanatok, reumatikus fájdalmak, bőr gyulladások és nehezen gyógyuló sebek kezelésére használható. Baktérium és gombaölő hatása, valamint immunerősítő tulajdonsága a polisacharidjai, kávésav származékai és elsődlegesen a Helenalin vegyülethez köthető. Csak külsőleg alkalmazható! Fészkes virágzatra érzékeny embereknél allergiát válthat ki.