Kamilla (hatóanyaga-alfa-bizabolol )

Az orvosi székfű vagy kamilla (Matricaria recutita) a fészkesek (Asteraceae) családjába tartozó gyógynövény. Egy-, néha kétéves 10–40 cm magas, gyéren elágazó, melegigényes növény. A levelek váltakozó állásúak, kopaszok, két-, háromszorosan szárnyaltak, a levélszeletek keskeny fonalasak. A fészek 1,5–2,5 cm széles, a fészekpikkelyek zöldes színűek, sötétebb széllel. A szélső, nyelves virágok fehér színűek, levágott, olykor kicsípett csúcsúak, éretten visszahajlók. A csöves virágok sárgák. A kamilla fontos ismertetőjegye, hogy a virágzati vacok kúpos és belül üreges. Az egész növény jellegzetes illatú.

Mezőkön, útszéleken, parlagokon általában nagyobb tömegben fordul elő, de Közép-Európában és hazánkban termesztik is.

virágzat

Illóolaj komponens, görcsoldó,antiszeptikus hatás,gyulladáscsökkentő

alfa-bizabolol,illóolaj

Görcsoldó, antiszeptikus, gyulladáscsökkentő, idegnyugtató, gyomor-, bél-, hólyag-, és epezavaroknál - sebkezelésre, arc-, és hajápolásra javallják.

Megjegyzés, érdekességek

Bár régebben szembetegségekre, sűrű szűrőn átszűrve, mind gyulladásgátló borogatásként, mind lemosószerként használták, a kamilla allergiát – és így önmagában is kötőhártya-gyulladást – okozhat, ezért ma már ilyen módon ritkábban alkalmazzák, sőt ellenjavallt.